Unnecessary hate.

If most french Canadians were so proud of their heritage, and felt so strongly about it they wouldnt need laws to protect it, and would continue their traditions just like the immigrants did. Protecting your heritage should be your duty, not the governments.

Im not sure if i missed a few history classes or not, but im not exactly understanding what culture and history there is to be so proud of? And let's not confuse quebec with france please.

losing wars, bitching about it, then being dependent on the government to protect me from another language doesn't seem like something to celebrate...

Ignorant.

A lot of important battles in Canada's history took part in Lower Canada like the Battle of Québec (against the americans) or Seven Years War (with the Bataille Des Plaines d'Abraham). Québec history has everything other countries have (wars, natives, explorers, colonists, patriots, etc).

Ignorant.

A lot of important battles in Canada's history took part in Lower Canada like the Battle of Québec or Seven Years War. Québec history has everything other countries have (wars, natives, explorers, colonists, patriots, etc).

Therefore everything should be in french? im not seeing the relation... if I recall correctly, I believe they also lost that war...

Therefore everything should be in french? im not seeing the relation... if I recall correctly, I believe they also lost that war...

No, that's not what I've said. I believe English and French should be equal but saying Quebec has no history to be proud of is absurd. Oh and I believe the French Canadians and British showed the Americans they weren't welcomed in Canada...Before the Patriots Rebellion.

Wow and you find MY POST RUDE?!!! First off if you're gonna try to insult the English folks at least get your stereo types RIGHT! English people didn't invent the socks and sandles style and I see ALOT of francophones do the same thing! LOL and goto another province? REALLY!!??? Why should I when I was born in here in my country which Quebec is part of CANADA but you've just proven what all the anglophones feel is segregation against us! I can easily say go back to France if you don't want to deal with any English folks...but I don't because we're all CANADIAN whether you want/like it or not...you just proved your ignorance and lack of synergy for a better life...

Stop yelling, we hear you. J'men fou si tu parle anglais ou francais. Moi je suis bilingue.
I am ready to deal with your language, are you ready to do the same with ours? Looks like you are not. Canada is a bilingual country, did you forget that?

Si les anglophones unilingues comprennent pas ca... Too bad! Est-ce que tu parle francais, toi?

Seriously I dont get whats the big fuss about this language thing. Ca vient me chercher pas mal plus quand je vois un "2 plaques" rouler dans la voie de gauche a 90... lol.

ps: les bas blanc ek les sandales, on s'entend tu que c lette en osti ?? ;)

When did people start owning languages? Why does everyone call it "our" language, and "your" language. Languages are employed, not owned.

Guys! Les gars!

Chill out!
Chill dehors... Lol

I'm Canadian as fuck and I'm from another province and to be honest... Fiers d'être capable de comprendre ta belle language. Im not perfect but always learning. After seeing all this shit... Shootings and tomato assassinations, i cant stand the arguing! why can't we just
Accept each others differences and work together?

^it's not part of human nature to accept differences. lol, and humans fall to a very cannibalistic Intelligence Quotient when arguing online.

Je pense que personne a compris l'histoire des écoles en anglais. Le but c'est pas de forcer les anglais à aller à l'école en francais.

Le but c'est d'empêcher que des parents envoient leur enfants à une école privée non-subventionnée anglaise ce qui leur donne un genre de droit acquis de continuer dans le public mais en anglais.

Bref donc c'est juste que le PQ ne veut plus payer pour envoyer des enfants francophones dans des écoles anglophones qui sont normalement réservés à des anglophones.

C'est un peu boiteux comme idée puisque si t'as l'argent tu peux tout faire ça dans le privé de toute façon.

Je suis un peu divisé. Dans un sens c'est super bon d'avoir un moyen que les jeunes apprènent l'anglais pour pas chère. Par contre si le monde vont carrément à des écoles anglaises ils vont avoir un français de merde, c'est déjà le cas pour ceux qui y vont en français. Ça contribue aussi beaucoup à l'exode des cerveaux des régions et/ou du Québec. Le gars de gaspé qui sort du système scolaire avec un francais horrible et un anglais potable ne restera pas faire sa vie en gaspésie certain...

À Montréal ça semble un peu ridicule de ne pas avoir le choix d'envoyer ses enfants à l'école dans la langue qu'on veut. Par contre y'a des écoles passerelles anglophones dans des régions que y'a pas un maudit anglais à 300 km à la ronde. Ça devient un peu une passe-passe buraucratique pour obtenir un super cours d'anglais payé par les contribuables. C'est certainement plus dispendieux avoir 2 écoles de 500 étudiants que d'avoir 1 école de 1000 étudiants.

Peut-être que la solution serait juste d'avoir des véritables cours d'anglais dans le système normal. Je viens d'une région ou y'a pas d'anglais. J'ai eu en haut de 90% en anglais tout au long du secondaire et pourtant j'étais loin loin d'être bilingue. Je méritais pas ces notes là mais pas du tout...mais bon moyenne oblige les meilleurs de la gang avaient du 90% sans même être capable d'écouter un simpsons en anglais.

Ça fait qu'au Cégep je me suis retrouvé classé dans le cours le plus avancé. On était 7 dans la classe dont 4 anglophones de souche. Là j'ai appris l'anglais en tabarnak même si c'était juste quelques cours par session. C'était juste très dure et y'étais pas question de dire un mot de français dans la classe. Les demandes aux examens c'était pareil ou pire que les cours de français....esti j'ai buché. Sur les 4 anglos y'en a juste 1 qui a passé d'ailleurs, lol. Je pense pas que c'est nécessaire d'aller à l'école anglaise pour apprendre l'anglais, juste des bons cours en immersion ça ferait la job.

If most french Canadians were so proud of their heritage, and felt so strongly about it they wouldnt need laws to protect it, and would continue their traditions just like the immigrants did. Protecting your heritage should be your duty, not the governments.

genius-meme.png

Stop yelling, we hear you. J'men fou si tu parle anglais ou francais. Moi je suis bilingue.
I am ready to deal with your language, are you ready to do the same with ours? Looks like you are not. Canada is a bilingual country, did you forget that?

Si les anglophones unilingues comprennent pas ca... Too bad! Est-ce que tu parle francais, toi?

Seriously I dont get whats the big fuss about this language thing. Ca vient me chercher pas mal plus quand je vois un "2 plaques" rouler dans la voie de gauche a 90... lol.

ps: les bas blanc ek les sandales, on s'entend tu que c lette en osti ?? ;)

its not yelling moron its called ECCENTUATING aka emphasizing aka stressing my words to get my point across to you, but clearly I failed *rolls eyes* and yes I speak french but not as well as I would like to, and yes YOU seem to forget that canada is a bilingual country that's what you said in one of your posts , I beleive you said if I don't like the laws of bill 101 and the segregation of anglophones then GTFO non? it appears you forget that this country is bilingual yet your telling me that it's a bilingual country? YOU don't make sense! you contradict yourself, and again you FAIL to understand this isn't a language thing it is an oppression of a language thing! Oppression of english that Quebec seems to practice and you go along with it, wonder how things would change if you sat at the other end of the table and had to endure french as being surpressed like the english put up with since Trudeau was elected! I CLEARLY remember as a child in montreal seeing BOTH languages being advertised on giant bill boards and info signs...ahh the good ole days before PQ first got elected way back when....

Je pense que personne a compris l'histoire des écoles en anglais. Le but c'est pas de forcer les anglais à aller à l'école en francais.

Le but c'est d'empêcher que des parents envoient leur enfants à une école privée non-subventionnée anglaise ce qui leur donne un genre de droit acquis de continuer dans le public mais en anglais.

Bref donc c'est juste que le PQ ne veut plus payer pour envoyer des enfants francophones dans des écoles anglophones qui sont normalement réservés à des anglophones.

C'est un peu boiteux comme idée puisque si t'as l'argent tu peux tout faire ça dans le privé de toute façon.

Je suis un peu divisé. Dans un sens c'est super bon d'avoir un moyen que les jeunes apprènent l'anglais pour pas chère. Par contre si le monde vont carrément à des écoles anglaises ils vont avoir un français de merde, c'est déjà le cas pour ceux qui y vont en français. Ça contribue aussi beaucoup à l'exode des cerveaux des régions et/ou du Québec. Le gars de gaspé qui sort du système scolaire avec un francais horrible et un anglais potable ne restera pas faire sa vie en gaspésie certain...

À Montréal ça semble un peu ridicule de ne pas avoir le choix d'envoyer ses enfants à l'école dans la langue qu'on veut. Par contre y'a des écoles passerelles anglophones dans des régions que y'a pas un maudit anglais à 300 km à la ronde. Ça devient un peu une passe-passe buraucratique pour obtenir un super cours d'anglais payé par les contribuables. C'est certainement plus dispendieux avoir 2 écoles de 500 étudiants que d'avoir 1 école de 1000 étudiants.

Peut-être que la solution serait juste d'avoir des véritables cours d'anglais dans le système normal. Je viens d'une région ou y'a pas d'anglais. J'ai eu en haut de 90% en anglais tout au long du secondaire et pourtant j'étais loin loin d'être bilingue. Je méritais pas ces notes là mais pas du tout...mais bon moyenne oblige les meilleurs de la gang avaient du 90% sans même être capable d'écouter un simpsons en anglais.

Ça fait qu'au Cégep je me suis retrouvé classé dans le cours le plus avancé. On était 7 dans la classe dont 4 anglophones de souche. Là j'ai appris l'anglais en tabarnak même si c'était juste quelques cours par session. C'était juste très dure et y'étais pas question de dire un mot de français dans la classe. Les demandes aux examens c'était pareil ou pire que les cours de français....esti j'ai buché. Sur les 4 anglos y'en a juste 1 qui a passé d'ailleurs, lol. Je pense pas que c'est nécessaire d'aller à l'école anglaise pour apprendre l'anglais, juste des bons cours en immersion ça ferait la job.

the bold part is true since my english is almost perfect and me knowing english has nothing to do with school. i kinda disagree with what ur saying about what marois is trying to do . its already like what ur saying . i was forced to go to french school , which again is fine by me because i now speak it . after high school though i was able to chose what college i go to , in my case dawson college. from my understanding that will no longer be the case if she has her way .

@manifeste00 . how can u call him ignorant for saying what he said when i'm willing to bet a good portion of the youth, french or english has no clue about quebec or canadian history. sure there is some history in canada ,what maybe 400 some years ? seems like a lot on its own but compared to say europeen and asian cultures its insignificant . it dont mean u shouldnt be proud of it but at least know it and like i said , i bet most younger people dont know shit . just for fun next st jean , we should get together and go around in say la base the plein air in longueuil and ask random people what is the purpose of this holiday , who was st jean baptist and what did he do . $1000 says out of 100 people 90 couldnt answer you .

anyways its always the same old with these topics

si l'école est privé et non subventionné....le gouvernement ne paie pas il me semble...cest ce que le terme "non-subventionné" implique

et si ma tante germaine veut envoyé ces ti culs à l'école privé en anglais ben cest son droit si elle paie pour eux non?? on est qui pour dire qui doit aller ou?

its not yelling moron its called ECCENTUATING aka emphasizing aka stressing my words to get my point across to you, but clearly I failed *rolls eyes* and yes I speak french but not as well as I would like to, and yes YOU seem to forget that canada is a bilingual country that's what you said in one of your posts , I beleive you said if I don't like the laws of bill 101 and the segregation of anglophones then GTFO non? it appears you forget that this country is bilingual yet your telling me that it's a bilingual country? YOU don't make sense! you contradict yourself, and again you FAIL to understand this isn't a language thing it is an oppression of a language thing! Oppression of english that Quebec seems to practice and you go along with it, wonder how things would change if you sat at the other end of the table and had to endure french as being surpressed like the english put up with since Trudeau was elected! I CLEARLY remember as a child in montreal seeing BOTH languages being advertised on giant bill boards and info signs...ahh the good ole days before PQ first got elected way back when....

U mad bro?

C'est drole parce que j'ai sorti avec une fille d'Alberta, unilingue anglophone. Et aussi une fille anglophone qui comprenait bien le francais, qui vivait dans l'est d'Ottawa. Alors je comprends bien la situation.
Je pense je suis capable d'avoir un opinion sans pré-jugés. Mes dires sont basés sur des faits.

Oh well, haters gonna hate! (Last reply from my end, t'es juste un moron anglais ECCENTUATING the fact that you don't even matrise your own langue. :jack:)

People like you will make me vote YES to the next referendum...

je comprend pas pourquoi cest un débat social la langue du québec. Je comprend parfaitement le fait que ca fait partie intégrante de la culture mais la culture est transmise par les parents! cest en grande parti leur responsabilité de s'assurer que certaines valeur, traditions sont transmisent aux enfants.

Je ne suis pas une québécoise de souche et je suis venu ici très jeune, mes parents ont fait leur part et m'ont enseigné ma langue maternelle à moi et ma petite soeur qui est née ici. Ca n'empêche pas que je parle parfaitement français et anglais en plus de ma langue maternelle..
l'éducation doit se faire d'abord dans les maisons. Oui les écoles jouent un role important..mais ton enfant si tu lui parles en francais à la maison pis que il apprend le francais et l'anglais à l'école il va pas te répondre juste en anglais du jour au lendemain. Donc au lieu de tout mettre sur le systeme, si chacun fait sa part d'éducation à ses tits culs ben on va être bien avancé au lieu de chialier contre les francos ou les anglos du Qc.

Tu es un model exemplaire!

U mad bro?

C'est drole parce que j'ai sorti avec une fille d'Alberta, unilingue anglophone. Et aussi une fille anglophone qui comprenait bien le francais, qui vivait dans l'est d'Ottawa. Alors je comprends bien la situation.
Je pense je suis capable d'avoir un opinion sans pré-jugés. Mes dires sont basés sur des faits.

Oh well, haters gonna hate! (Last reply from my end, t'es juste un moron anglais ECCENTUATING the fact that you don't even matrise your own langue. :jack:)

so vote yes , i will to and neither of us scares any1

U mad bro?

riiight, so you banged some english chick a couple of times and you think you can have an "non prejudiced" opinion? BWAAAHAHAHAHAHA gawd your really not the brightest crayon in the box are ya? and please don't think, you might hurt yourself and no I'm not mad, far from mad just baffled by your stupidity....please go vote for seperation do us all a favor

Yup, me too. And leave just before it becomes official. Mwahahahah

bah i dont see it that way . i figure i vote yes because things are already freaking bad its hard to imagine worst . in the event that after a referendum in favor of yes things became even worst i HAVE A CHOICE of either leaving or staying where as alot of people that might vote yes will be stuck with living in the bed that they made . its a kinda "i told you so , now deal with it " and if thats not the case then profit , its win/win

Back